Nová epizoda

Martina Břeňová o vedení a rozvoji Nadace OSF

Čestmír Horký o veřejných sbírkách, crowdfundingu a kryptoměnách

Čestmír Horký působí v nezisku osmnáct let, stál u zrodu Nadačního fondu pomoci a charitativního crowdfundingového portálu Znesnáze21.

Poslouchejte nás na

O epizodě

Čestmír Horký v nezisku působí už osmnáct let. Zamířil si to do něj už rovnou po škole. Dnes je spjat s Nadačním fondem pomoci a charitativním crowdfundingovým portálem Znesnáze21. Oba subjekty vede, což mu ale nebrání v tom mluvit velmi otevřeně o tom, co cítí jako správné i o tom, s čím úplně nesouzní. A už vůbec mu to nebrání v tom, pomáhat osobně, jezdit na tábory se znevýhodněnými dětmi nebo sednout do auta a jet vyzvednout na polsko-ukrajinskou hranici rodinu v nouzi.

S Čestmírem jsme se bavili o tom, co ho právě zaměstnává. Hlavní energii rozhovoru jsme zaměřili na téma crowdfunding. Pojmenovali jsme hlavní tipy a triky, které Čestmír doporučuje všem, kteří chtějí být v crowdfundingu úspěšní. Zaměřili jsme se i na to, co rozhodně nedělat. A jako bonus na závěr jsme zmínili dnes často skloňované kryptoměny. V podcastu pro neziskovky v dárcovském kontextu, jak jinak. Přejeme příjemný poslech!

Dozvíte se

  • Jaká je legislativa v oblasti veřejných sbírek, co se smí, co ne, na co dát pozor.
  • Jaký je rozdíl mezi fundraisingem a crowdfundingem. A jak uvařit dobrý crowdfunding.
  • Co je to pitch a jak ho namíchat tak, aby přesvědčil každého dárce.
  • Proč nenabízet dárcům uveřejnění loga v výroční zprávě.
  • Jakou roli hrají a do budoucna mohou hrát v nezisku kryptoměny.

Crowdfunding

Crowdfundingem se označují aktivity spojené se snahou získat peníze pomocí darů od velkého počtu lidí.

Crowdfunding poprvé použili podnikatelé za účelem přilákání malých investic do svých podniků, především prostřednictvím internetu. Dnes se předpokládá, že se crowdfunding stane do roku 2025 byznysem s hodnotou 90–96 miliard dolarů a bude nabízen jako hodnotný nástroj pro získávání finančních prostředků pro neziskové organizace. V největší crowdfundingové kampani v USA se k srpnu 2018 vybralo 41,6 milionu USD na pomoc lidem postiženým hurikánem Harvey. Pro srovnání v Česku se na pomoc lidem postiženým tornádem na Břeclavsku a Hodonínsku vybrala částka 1,1 miliardy Kč, což je v přepočtu na USD ještě o 5,7 milionu USD více.

Toto číslo dnes překonává česká pomoc Ukrajině v hodnotě 3,4 miliardy korun. I o štědrosti Čechů a o pomoci Ukrajině jsme se v podcastu s Čestmírem bavili.

Další epizody